KÁRPÁT-MEDENCEI CSALÁDSZERVEZETEK SZÖVETSÉGE

Együtt könnyebb...

„Évszázados Értékek” Erdélyben, avagy köröstárkányi értékekre hangolódva

2022. október 4.

2022. október 1-2-án kétnapos erdélyi szakmai programon vett részt a Tiszavasvári Nagycsaládosok Egyesülete és a nyíregyházi Családi Kör Egyesülete kis csapata. A program fő célja: a külhoni nemzetrész értéktárainak felfedezésére, ezen belül is az erdélyi értékek kutatása Köröstárkányban, jó gyakorlatok megismerése a Pro Tharkan Egyesületnél.

Legfontosabb céljaink voltak még a 2 napos program során: a helyi magyar közösség kulturális, etnikai értékeinek megismerése, megőrzése, védelme, képviselete.  A honismereti kirándulás alkalmával a helyi érdekek és a környezet védelme, a nemzeti önazonosság és összetartozás tudatosítása és erősítése, a régiók közötti összetartozás erősítése, családbarát szemlélet terjesztése, határokon átívelő családbarát közösségek szervezése a Kárpát-medencében.

Első úticélunk Nagyvárad volt, ahol honismereti vezetés során ismerkedtünk meg a város nevezetességeivel, kulturális örökségeivel, majd késő délután Köröstárkány felé vettük utunkat, ahol megkoszorúztuk a helyi emlékművet. Másnap a természet kincsit fedezhettük fel a Bihar-hegységben, a program zárásaként a Pro Tharkan Egyesület önkéntesei által készített „tárkányi ízeket” kóstolhattuk, Gábor Ferenc, az egyesület elnöke könyvbemutatót tartott, kötetlen beszélgetéssel, tapasztalatcserével zártuk a napot.

Hálásak vagyunk köröstárkányi barátainknak a szervezésért, a sok-sok segítségért, amelyet a program lebonyolítása során nyújtottak számunkra Szívből köszönjük a Kárpát-medencei Családszervezetek Szövetségének a kétnapos rendezvény anyagi támogatását.

Végezetül íme néhány család rövid élménybeszámolója:

„Mi most voltunk először Erdélyben! Már hallottunk sokféle dolgot Erdélyről és az itt élő emberekről, de amit most tapasztaltunk, láttunk az felülmúlt mindent! Csodálatos helyeken jártunk és még csodálatosabb embereket ismertünk meg! Nagyvárad épületein a múlt és a jelen is tükröződött! Az ottani városnézésen elfáradtunk egy kicsit, de élveztük minden percét! Finom fagyit ettünk! Majd a vendéglátóink finom vacsorával leptek meg minket! Másnap a Medvebarlang látogatása igazi felejthetetlen élmény volt! A varázslatos tájjal nehezen tudtunk eltelni! Hazaindulás előtt a vendéglátóink finom ebéddel ajándékoztak meg minket! És nem utolsó sorban Gábor Ferencben, a fiában Hunorban és a segítségükre lévőkben igazi vendégszerető, segítőkész és csodálatos embereket ismertünk meg! Ha lehetőségünk lesz újra elutazni ide, biztos nem fogjuk kihagyni!”

Tóth Judit és családja

„Megtisztelő számunkra, hogy a Tiszavasvári Nagycsaládosok és a KCSSZ által ismét eljuthattunk Köröstárkány és környékére. Alighogy átléptük a határt, Nagyváradon voltunk, ahol Gábor Ferenc és fia, Hunor kedves fogadtatásban részesített bennünket. Ő általuk megismertük Nagyvárad fő nevezettségeit, látnivalóit, amit sok fotóval megörökítettünk. Ezt követően Köröstárkány felé vettük az irányt, koszorúztunk és elfoglaltuk a szállásunkat. Manapság nagy ritkaság, hogy az ember ennyire nagy vendégszerető fogadtatásban részesülhet. Az eső után nagyon jól esett a meleg, finom vacsora, a jó házi pálinka és a baráti beszélgetés. Megismerhettük a helyi, saját termesztésű speciális helyi ételeket, italokat. Jól esett lepihenni a gyönyörű, tiszta szobában. Másnap reggel jó meleg kávé, tea és finom reggeli után megnéztük a csodálatos Medve barlangot. A barlang környékén lehetőség volt a saját készítésű lekvárokat, szörpöket, pálinkákat valamint medvével kapcsolatos árusok bazárjait megvásárolni. Ezt követően a köröstárkányi barátok számunkra nem ismert nagyon finom helyi speciális ízekkel, kedves szavakkal fogadtak minket. Kovács Istvánné és családja Szilvike, Gabika nevében köszönjük ezt a felejthetetlen hétvégét. Reméljük hamarosan újra láthatjuk egymást.”

„Jóleső érzés volt, hogy nagycsaládosként Erdély meseszép vidékére utazhattunk. Felsőtárkány és a közeli falvak összetartó ereje, helyi közösségének vendégszeretete, magyarságtudata példaértékű. Nem lehet könnyű kisebbségi létben élni, de a közösség megtartó ereje, a hit, és a természeti értékek mind erőforrást jelentenek ennek a vidám, összetartó kis csapatnak. Első helyezést nálunk a természeti szépségek nyerték el, a hegyek, a Medve barlang, a patak, és a Kőrös-megosztva a szállással, ami első osztályú volt, mind a szobák berendezését, kényelmet tekintve, mind az ételek finomságát. A szervező, vendéglátós kitűnő munkát végeztek, a honismereti vezetők is. A történelmi, irodalmi ismereteket azok valós helyszínen megismerni, átélni, felemelő dolog, gyermekeink is sok új ismerettel gazdagodtak, magyarságtudatuk kialakulásához világlátásuk formálódásához kiváló alapként szolgál ez a két nap. Zselyke kedvence a Fekete sas palota mozaikablaka, Szilárdkát a medvék "lakása", és a cseppkövek, Áront a medvecsontok nyűgözték le. Minket az út hangulata, a nagyváros és a falu szépségei varázsoltak el... Köszönjük szépen ezt a lehetőséget!”

Béres Eszter és családja

„Kedves szervezők! Nagyon szépen köszönjük a hétvégi kirándulást Erdélybe, és nagyon szépen köszönjük, hogy életünkben először eljutottunk Magyarországon kívülre. A szállás tökéletes a vendéglátással együtt. A legjobban a Medve barlang tetszett nekünk. Minden pillanatát élveztük. Reméljük a közeljövőben is lesz lehetőségünk veletek utazni.”

Tóth László és családja

„Gyönyörű helyeket ismerhettünk meg a hétvégén, mint Nagyvárad és Köröstárkány . A Medvebarlangot is megcsodálhattuk ,mind ezt egy szuper előadásában, jó volt hallgatni a különböző történeteket! Fantasztikus  volt a szállás, a szállásadók vendég szeretete, és az étel, amit készítettek nekünk! Az esti jó kedvünket még az eső sem rontotta el!  Örültünk, hogy találkozhattunk újra a köröstárkányi barátainkkal, akiket egy éve ismertünk meg, és nagy örömmel fogadtak bennünket! Nagyon szépen köszönjük ezt a mozgalmas hétvégét, feledhetetlen élményekkel lettünk gazdagabbak! Reméljük sok ilyen együtt töltött programon vehetünk részt!!

Még egyszer nagyon szépen köszönünk mindent!!”